lunes, 27 de octubre de 2014

El meu PLE, 2014

Al llarg d'aquests anys d'estudis universitaris, totes les companyes hem aprés a utilitzar diferents eines digitals que ens han sigut útils per dur a terme els nostres treballs i recerques.

Aquestes eines han format part del nostre procés d'aprenentatge i cadascuna ens ha ajudat a aprendre diferents aspectes.
Per tot això, en aquesta setmana, l'entrada del blog tracta sobre el nostre PLE digital. Les sigles PLE es refereixen a l’Entorn Personal d’Aprenentatge i, quan parlem de PLE digital, és aquell que implica totes aquestes eines de les que parlava abans que ens ha ajudat a fer recerca, a editar o elaborar i a compartir
informació.

Estem tant acostumats a manejar tecnologia a les nostres vides que no parem atenció a considerar la quantitat d'eines que fem servir digitalment. 

La realitat és que moltes d'aquestes cauen en desús i unes altres desperten gran interès o, fins i tot, addicció en nosaltres. Analitzar el nostre PLE és una tasca que no només és útil per a mestres, penso que tothom ho hauria de plantejar. Quines de les pàgines, programes i aplicacions faig servir quotidianament m'aporten beneficis? I, quines tenen efectes negatius o de poc valor?

Uns dels aspectes claus que ens ajuda a contestar aquestes preguntes és que siguin atractius visualment i també siguin intuïtius a l'hora de fer-los servir. En el meu cas, si més no, aquests aspectes han tingut forta importància. Comparant el PLE de primer amb el de avui dia, hi ha hagut canvis: algunes d'aquestes eines ja no les faig servir i unes altres ara s'han afegit. 

Per parlar del PLE podem fer ús de l’esquematització per dividir les eines digitals en tres grans blocs que podem trobar en Castañeda, L i Adell, J. (eds.). (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en la red. Alcory: Marfil. Disponible a la xarxa:
 “1) herramientas y estrategias de lectura: las fuentes de información a las que accedo que me ofrecen dicha información en forma de objeto o artefacto (mediatecas);
2) herramientas y estrategias de reflexión: los entornos o servicios en los que puedo transformar la información (sitios donde escribo, comento, analizo, recreo, publico), y
3) herramientas y estrategias de relación: entornos donde me relaciono con otras personas de/con las que aprendo”.

A continuació adjunto un esquema del PLE que vàrem incloure a una entrada del blog del primer any del Grau d’Educació Infantil:


D’altra banda, ara puc adjuntar un PLE actualitzat de quart any:
Feu click per veure la imatge més gran. Esquema realitzat amb Bubbl.us

Observant el nou PLE es perceben pocs canvis, l’explicació rau en el fet que he perfeccionat l’ús d’alguns i altres els he deixat d’utilitzar per diferents motius:
-       No m’he acordat per a què serveixen.
-       Mai els he arribat a dominar.
-       He trobat una altra eina de més qualitat/facilitat/recursos.

Quant a les eines que he afegit, faig contes que es degut a un parell de condicions tals com:
-       Fàcil accés a la informació que he guardat.
-       Puc manejar-ho amb facilitat sense dedicar-li massa hores aprenent com funciona.
-       Té un disseny atractiu i funcional.

Arran de tot això, després de reflexionar sobre el meu PLE, he pogut observar que estic desaprofitant les oportunitats que m'ofereix l'era digital, sobretot, en el pla educatiu i, desaprofitant també, les meves capacitats cognitives i la facilitat que tinc a l’hora de manejar tecnologia.

Cert és que utilitzo, des de fa poc, eines com Pinterest per fer un tauler on afegeixo informació que m'inspira per fer activitats o idees que recolzen metodologies constructives però, sento que m'estic perdent informació de qualitat i fiable en algun lloc de la xarxa.

Segurament, la culpa de tot això, és la meva forma d’entendre la tecnologia. Estic acostumada a la rapidesa de l’internet i a pàgines i programes senzills, tot això em limita en certa mesura quan utilitzo tecnologia perquè no faig tanta recerca i descart moltes aplicacions i pàgines, de vegades, per la seva aparença .

Uns dels meus reptes tecnològics, a banda de continuar amb el meu blog per a reflexionar sobre la meva tasca com a docent, és la de trobar una eina en la que em senti còmoda on pugui trobar un autor amb el qual sigui compatible (educativament parlant) per cercar, produir i compartir informació.

El blog és una eina que estic utilitzant des del primer anys de carrera i, sens dubte, és una de les eines on pots plasmar tot el que vulguis perquè et permet treure-li tot el potencial a les eines que coneixes. Es pot fer quasi de tot.

A l’esquema que veureu a continuació he marcat de color lila les eines que faig servir quan escric una entrada de blog:
Eines que complementen l'eina de creació i edició de la informació Blogger.
Per fer una entrada de blog, abans he d’utilitzar eines de recerca de informació, faig l’entrada a partir de blogger, però també utilitzo eines per crear artefactes propis. A més a més, el seu enllaç es pot publicar en qualsevol altre web. Possiblement vegeu enllaços dels nostres blocs al Twiter de la nostra profesora que ens ajuda a compartir els nostres pensaments i experiències.

Com vegeu, les convinacions són múltiples i quantes més eines es dominen més riquesa tindran les nostres creacions.

Fins la pròxima setmana!

No hay comentarios:

Publicar un comentario