Hola a tots de nou,
En aquesta nova entrada dedicada a l’assignatura de Mitjans i Recursos
tecnològics en la Primera Infància vull parlar-vos sobre un tema prou actual i,
que personalment, considero molt interessant i rellevant avui dia. Pel caire de
l’assignatura notareu que la temàtica té a veure amb la tecnologia, en aquest
cas, sobre els softwares educatius.
La realitat en la qual vivim, la nostra societat del segle XXI, està
completament immersa en un ambient tecnològic del qual ens resultaria molt
difícil prescindir. M’he d'incloure jo mateixa i, no vull dir que haguem de prescindir de
tanta tecnologia, al contrari, haurem d’aprendre a discernir entre tecnologies
positives i nocives en les nostres vides. Però com ja sabeu, en aquests blogs,
em centro en l’educació infantil, avui, com aquesta tecnologia afecta a l’educació
dels infants.
Per tot plegat, vull parlar dels softwares educatius que avui estan tant de
moda. Qui no ha anat a una tenda de joguines i ha trobat milers d’exemplars
senzills de hardwares que pretenen educar als nostres nens? Des de pianos que
conten en anglès fins a petits ordinadors que ofereixen jocs diversos. A més a
més, fins i tot, hi ha pàgines webs amb il·limitades opcions de jocs i
activitats digitals dirigides als més petits.
El que ens volem qüestionar des de l’assignatura és la validesa d’aquests
softwares educatius. A les meves
reflexions agafo amb pinces el concepte educatiu, no perquè
consideri que no hi ha possibilitat educativa sinó que l'he de qüestionar i no
donar per garantida.
Entrant en matèria: quines són les possibilitats d’aquests aparells?
La característica que més destaca en aquesta mena de producte és el seu
caràcter multimèdia. Aquests softwares possibiliten utilitzar i combinar en
moltes variants textos, imatges i àudio. Com podeu imaginar, aquesta combinació
capta tota l’atenció d’un infant; sobretot, en el cas dels infants de les noves generacions que
estan acostumats a dominar i utilitzar tecnologia a diari.
Penseu en un aula d’educació infantil d’una escola que no admet les noves
tecnologies de la informació i de la comunicació, un aula on els infants fan fitxetes tradicionals. Pel contrari,
imagineu un aula on els infants poden crear amb tecnologies i disposen de
varietats de tècniques per a aprendre. Quins infants es mostraran més motivats per dur a
terme la tasca? Segurament, aquells que tenen materials atractius i actuals.
Els softwares que pretenguin ser educatius hauran de comptar amb un
requisit clau: que sigui interactiu i l’usuari sigui capaç de construir el seu
itinerari d’evolució interactuant amb l’aparell, és a dir, que l’infant sigui l’element
actiu d’aquest sistema. D’acord amb això, seria de gran utilitat que un nen
pogués decidir sobre quin nivell i quina temàtica tractar.
Però, per a que sigui un software de qualitat cal tenir en compte com es
tracten els errors i les conquestes dels infants, considero que és un aspecte imprescindible
a l’hora de parlar d’educació i ho vull destacar, tot considerant, també, els
aspectes més gràfics que fan que un software sigui més atractiu i pràctic.
Adjunto un esquema que recull els conceptes bàsics relacionats amb tot el que és multimèdia segons Valverde:
Adjunto un esquema que recull els conceptes bàsics relacionats amb tot el que és multimèdia segons Valverde:
Una altra problemàtica que presenten els softwares educatius disponibles al
mercat apareix quan indaguem en l’esquelet que conformen aquests
softwares, qüestionant aspectes com: és adequada l’edat? És adequat el
nivell? El nen està aprenent realment?, etc.
Per determinar aquests aspectes haurem de tenir en compte un seguit de
característiques que ens ajuden a analitzar en particular i no el producte
general.
Segons el professor de pedagogia aplicada i psicologia de l’educació, Santos
Urbina, també membre del Grup de Tecnologia Educativa de recerca sobre les
noves tecnologies de la informació aplicades a l'educació, el llistat queda
resumit d’aquesta manera:
Llavors, haurem de tenir això ben present a l’hora d’adquirir productes
tecnològics suposadament “educatius" per a infants.
L’educació, una vegada més, és subjecte a consideracions alienes a professionals de l’educació i és utilitzada com a producte miraculós que dona grans beneficis econòmics a empreses i editorials.
L’educació, una vegada més, és subjecte a consideracions alienes a professionals de l’educació i és utilitzada com a producte miraculós que dona grans beneficis econòmics a empreses i editorials.
Encengueu els televisors en dates properes al nadal i veureu anuncis
publicitaris on la paraula “educatiu” apareix com a garantia de qualitat del producte. La majoria d’aquests productes aparentment educatius no ho són
per sí sols, i d’altres no ho són ni ho seran mai. Qui s’atura a analitzar tot
això?
Un altre recurs de les grans empreses és l’aprofitament de la popularitat d’un personatge de dibuixos
animats per fer softwares o jocs diversos garantint així les vendes. No hi ha
objectius pedagògics clars; només queda la intenció de treure un producte
atractiu que convenci als infants i als pares. Això es pot veure reflectit en el fet que, algunes empreses ni tan sols
compten amb professionals de l’educació que ajudin a dissenyar aquests
productes.
Al voltant d’aquestes intencions, hem de considerar també el rol dels
familiars que compren els productes. Sembla que les empreses s’aprofiten de la
bona voluntat de pares inexperts que encara no tenen coneixements sobre quin
perfil educatiu volen i les metodologies més encertades. Aquests compren
confiant que el producte, de veritat, sigui educatiu. Alra bé, també denoto certa hipocresia
en aquells que volen la millor educació per als seus fills, ho compren tot “educatiu”
però, a l’hora de la veritat, no paren atenció a educar als seus fills ni
passen una estona amb ells per aprendre junts jugant. Al cap i a la fi, acaben comprant productes educatius
per no haver de dedicar temps en educar als seus fills.
Quant al paper de les escoles a l’hora de relacionar els infants amb
softwares educatius, cal primer que repassem el concepte d’educació 2.0, ja que
aquesta mena d’educació inclou les TIC’s. Us remeto la darrera entrada d’aquest
blog, on parlo sobre educació 2.0; també vull facilitar el blog d’una
companya de classe que també va reflexionar sobre aquest concepte (Felisa Tebar). Recomano la
seva lectura.
Els softwares educatius són possibles i venen a complementar la tasca del
docent, a facilitar l’aprenentatge de certs conceptes i habilitats en els
infants tot amb un impuls motivador molt fort.
A classe hem conegut la plataforma Agrega on podeu trobar material educatiu digital organitzat per contingut curricular. És un projecte
desenvolupat entre el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, Red.es i les
comunitats autònomes estatals.
També hem analitzat contes interactius, són un bon exemple els de la pàgina
web http://www.cuentosinteractivos.org/
Amb tot això, el docent pot destriar de la xarxa allò que més li convingui,
d’acord amb les característiques del seu grup-classe i la seva programació. No
és necessari que tot sigui digital, però, és cert que aquests tipus de recursos poden
facilitar certes tasques i dinamitzar les classes.
La veritable tasca del docent és la de trobar material correctament
adaptat, tot i que també té la possibilitat de crear continguts multimèdia que
enriqueixin el desenvolupament de les seves classes.
La reflexió que em sorgeix després d’analitzar tot això és que la gran
majoria de softwares educatius són potencialment educatius. Dic això perquè
considero que un material d’aquest tipus no pot substituir l’ajuda d’un adult o
d’altres individus que ajudin a desenvolupar diferents conceptes i habilitats
en els infants.
Un software pot resultar molt útil a l’hora de potenciar i donar suport a
un aspecte que ja s’hagi treballat prèviament amb l’infant. També, pot servir perfectament per introduir uns conceptes o presentar conflictes cognitius a desenvolupar
posteriorment.
En definitiva, no podem pretendre comprar un aparell educatiu i deixar a l’infant
que aprengui tot sol. La tasca més important, a banda de triar un software
adequat, és la del rol que ha d’adoptar l’adult per guiar i complementar la
tasca de l’aparell.
No hay comentarios:
Publicar un comentario