lunes, 6 de octubre de 2014

La societat de la comunicació i la informació

Com és l’alfabetització del ciutadà en el segle XXI? Aquesta és la pregunta que aquesta setmana ens hem plantejat a classe.

L’alfabetització és un procés indispensable pel qual una persona ha de passar per poder ser integrada en el nostre segle. Com a futura mestra em plantejo com és l’alfabetització dels individus i com hauria de ser en la societat de la comunicació i la informació en la qual vivim.

L’alfabetització es tracta d’un conjunt de competències i habilitats que ens permeten poder utilitzar un text ja sigui oral o escrit per a comunicar-nos, però fàcilment podríem pensar que es tracta només de llegir i escriure. Haurem d’anar més enllà i no aturar-nos en la evidència del concepte.

I és que en la complexa societat en la qual vivim el concepte ha anat evolucionant com les nostres vides. Ens trobem en plena esplendor de l’evolució tecnològica en els nostres temps i tot es desenvolupa amb gran rapidesa a tals nivells que ja ens resulta difícil estar actualitzats. El llegir i escriure, com a tecnologia, també ha evolucionat i l’hem de considerar en la seva completa expressió.
Estudiant les aportacions del catedràtic de tecnologia educativa, Manuel Area, hem d’abraçar una nova concepció adequada a la societat tecnològica. L’alfabetització ha de incloure característiques com la interactivitat, la globalització o la omnipresència de les TIC’s. Llavors, l’alfabetització avui dia és de caire digital.

Les noves tecnologies es converteixen en el centre del canvi social i cultural (Area, 2002).  El que hem de destacar d’aquests canvis, el podem distingir entre factors positius i factors negatiu, el que Area expressa com cara amable i amarga.

Material elaborat conjuntamenrt a classe

  
Aquest conjunt de característiques ens afecta global i directament a tot el planeta generant el nous problemes sobre el impacte de la societat de la informació i la comunicació.

Des del pla educatiu ens hem de plantejar els següents reptes:

Material elaborat conjuntamenrt a classe
L’alfabetització doncs, s’ha de veure caracteritzada per la adequació als temps en el qual vivim, ha de tenir en compte totes les característiques ens recorda Area per no caure en el desfasament educatiu en el que moltes escoles està instaurat.


Future is Bright !
https://www.flickr.com/photos/rammorrison/2651957971/in/photostream/ 
Des de que naixem en aquest segle ens desenvolupem alhora que la tecnologia, i creixem amb aquesta que s’instaura a la normalitat del dia a dia. No cal doncs, educar els infants en l’ús d’aquesta?

Tecnologia és immersa en la nostra societat i cultura i, per tant, també hauria d’estar present a les nostres aules. Tasca del mestre és la de desenvolupar una multialfabetització.





Us deixo un vídeo sobre l’evolució tecnològica i alguns dels efectes socials que té. Em fa pensar en exemples de com la tecnologia pot afectar de mala manera si no arribem a utilitzar-la amb moderació i adequació. Esper que us faci pensar o us inspiri nous dilemes. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario