Com és l’alfabetització
del ciutadà en el segle XXI? Aquesta és la pregunta que aquesta setmana ens hem plantejat a classe.
L’alfabetització
és un procés indispensable pel qual una persona ha de passar per poder ser
integrada en el nostre segle. Com a futura mestra em plantejo com és l’alfabetització
dels individus i com hauria de ser en la societat de la comunicació i la
informació en la qual vivim.
L’alfabetització
es tracta d’un conjunt de competències i habilitats que ens permeten poder
utilitzar un text ja sigui oral o escrit per a comunicar-nos, però fàcilment
podríem pensar que es tracta només de llegir i escriure. Haurem d’anar més
enllà i no aturar-nos en la evidència del concepte.
I és que en la
complexa societat en la qual vivim el concepte ha anat evolucionant com les nostres
vides. Ens trobem en plena esplendor de l’evolució tecnològica en els nostres
temps i tot es desenvolupa amb gran rapidesa a tals nivells que ja ens resulta
difícil estar actualitzats. El llegir
i escriure, com a tecnologia, també ha evolucionat i l’hem de considerar en la
seva completa expressió.
Estudiant les
aportacions del catedràtic de tecnologia educativa, Manuel Area, hem d’abraçar
una nova concepció adequada a la societat tecnològica. L’alfabetització ha de
incloure característiques com la interactivitat, la globalització o la
omnipresència de les TIC’s. Llavors, l’alfabetització avui dia és de caire
digital.
Les noves tecnologies es converteixen en el centre
del canvi social i cultural (Area, 2002).
El que hem de destacar d’aquests canvis, el podem distingir entre
factors positius i factors negatiu, el que Area expressa com cara amable i
amarga.
Material elaborat conjuntamenrt a classe |
Aquest conjunt de
característiques ens afecta global i directament a tot el planeta generant el
nous problemes sobre el impacte de la societat de la informació i la comunicació.
Des del pla educatiu
ens hem de plantejar els següents reptes:
|
L’alfabetització
doncs, s’ha de veure caracteritzada per la adequació als temps en el qual
vivim, ha de tenir en compte totes les característiques ens recorda Area per no
caure en el desfasament educatiu en el que moltes escoles està instaurat.
https://www.flickr.com/photos/rammorrison/2651957971/in/photostream/
Des de que naixem
en aquest segle ens desenvolupem alhora que la tecnologia, i creixem amb
aquesta que s’instaura a la normalitat del dia a dia. No cal doncs, educar els
infants en l’ús d’aquesta?
|
Tecnologia és immersa en la nostra societat i cultura i, per tant, també hauria d’estar
present a les nostres aules. Tasca del mestre és la de desenvolupar una
multialfabetització.
Us deixo un vídeo
sobre l’evolució tecnològica i alguns dels efectes socials que té. Em fa pensar
en exemples de com la tecnologia pot afectar de mala manera si no arribem a
utilitzar-la amb moderació i adequació. Esper que us faci pensar o us inspiri
nous dilemes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario