http://www.flickr.com/photos/facelesslibrarian/5968362964 |
Ja sabem que la vertadera innovació pedagògica per arribar a transformar l’educació
d’avui va més enllà d’incorporar ordinadors a les aules. “La dotació de recursos també és important,
de fet, sembla que és un dels aspectes que millor s’han desenvolupat. Quasi
tots els centres tenen wifi i hardwares suficients per utilitzar, alguns més i
altres menys” gràcies a molts programes legislatius, com s’explica a la darrera
entrada, s’ha arribat a nivells bastant òptims.
Tot i que és necessari no és suficient.
Utilitzar un ordinador no vol dir que s’estigui aprenent d’una manera
significativa. Els recursos digitals ofereixen moltes possibilitats de ser
emprats com a recursos significatius com explico a la entrada de blog però, també “és
imprescindible que el docent faci una selecció d’eines adequades per a que els
alumnes puguin crear coneixement de manera multimèdia. Això aporta noves
oportunitats de metodologia més adients tenint en compte el perfil de percepció
de la informació dels alumnes del segle XXI.” Ja ho sabem, no tot serveix, no
tot ens ajuda a fer una passa al davant. Cal una revisió pedagògica que
acompanyi la introducció de la tecnologia a les aules.
Com diuen Asorey, E. Y Gil, J (2009), si volem introduir les TIC a l’aula
ens hem de preguntar si s’està arribant a una millora de la qualitat del procés
d’ensenyament-aprenentatge; si no és així, cal reanalitzar els nostres
canvis. Ens diuen que “els mestres d’Educació
Infantil dissenyen les seves pròpies activitats per poder prescindir de
materials comercials que no s’adaptin a les necessitats del grup.” Això
requereix molta dedicació i temps que els mestres han d’invertir en fer
aquestes produccions digitals, pot resultar com un contratemps però amb la
formació adequada i motivació s’aconsegueixen activitats molts significatives i
motivants per als infants. Val la pena.
Malgrat tot això, per molta motivació i voluntat del mestre, no val la pena que
es destini tant d’esforç i temps en fer una rèplica digital d’estratègies i
recursos tradicionals.
Sembla que la nostra il·lusió per fer servir les TIC’s
no ens deixa obrir el ulls; es tracta de que els infants creïn en comptes de fer
activitats que continuïn fent de l’infant un agent passiu. Asorey, E. i Gil, J. (2009) ens diuen que l'eina de Word és
molt versàtil i que podem treballar amb imatges, mapes, dibuixos, texts,
esquemes, etc. Però, també ens ofereix “la
possibilitat de fer fitxes en plantilles i els alumnes només podran escriure en
els espais habilitats per això.”
Crec que això és una recomanació molt perillosa perquè sembla que no
avançarem mai si les expectatives que tenim envers la utilització de TIC’s és
per fer més senzill la producció de fitxes. En la meva opinió, les fitxes no
són el millor recurs perquè hi hagi aprenentatge significatiu i les empraria en
darrera instància com a material complementari de continguts prèviament
desenvolupats i assolits.
Als mestres els hi costa molt deixar el seu rol de creador important, com ja
ho deia al segon curs de Gedi al meu blog, ser només un guia sembla que “posa
en qüestió l’autoritat dels mestres […] és necessària participació, o col·laboració,
dels mateixos alumnes i és ara, quan aquestes pràctiques tradicionals ens
semblen anacròniques, és ara al segle XXI que veiem que les antigues tècniques
d’ensenyament potser no són les més encertades ni afavoreixen un aprenentatge
com cal. Tanmateix, encara hi ha escoles on les fitxes per emplenar amb
lletres, números o conceptes abstractes són a l’ordre del dia, encara hi ha
escoles on els mestres fan seure, callar i escoltar els seus coneixements
pretenent que els nens ho aprenguin tot.” Si en voleu llegir més, sobre fitxes des del
marc de la psicologia, ur remeto a aquesta entrada.
Fer servir les TIC’s a l’aula requereix un canvi total de perspectiva i
entendre un nou rol del mestre. No podem
caure en les següents activitats hipòcrites que recullen Asorey, E. i Gil, J. (2009):
-
“
Utilitzar l’ordinador com a premi.
-
Utilitzar programes comercials com a
complement dels continguts proposats en la rutina diària.
-
Utilitzar
la càmera digital o de vídeo per fer fotografies o gravar festes.
-
Utilitzar
el DVD o projectors per a veure pel·lícules, moltes vegades de dibuixos
animats.”
Això no és gaire innovador ni s’aconsegueix un aprenentatge significatiu de
qualitat. Si això és el que es fa a les escoles significa que encara no ho
tenim clar.
El programa ACOT ja ens fa saber que
aquest procés pot durar un parell d’anys (3-5 anys) i que ha de passar per 5 fases
diferents. Amb el següent esquema que hem fet a classe conjuntament queda prou
clar però, també us vull penjar un vídeo de Jordi Adell on ho explica amb
exemples i així, youtube, potser trobeu més explicacions sobre aquest gran professor..
L’estudi ACOT ens
ajuda a avaluar en quin nivell de competència digital es troba un mestre, d’acord
amb les seves pràctiques TIC’s a l’aula. Pel que jo sé, el que veig i el que
sento dir, molt m’he de preocupar perquè la gran majoria es troba a la fase 2
i, sent generosos, a la fase 3.
Jordi Adell també recull a una entrada del seu blog un estudi de la revista Learning, Media and Technology(2008), sobre la competència en la utilització de les TIC’s dels mestres de primaria d’Australia, els
quals participaven en un programa d’integrar les TIC’s a les escoles. Ens diu que la majoria dels mestres se
situaven a la fase 1 i 2, tot i que alguns altres es trobaven en fase d’adquisició
del nivell 3 i 4. A més a més, aquest procés d’evolució té molt a veure amb la
motivació dels mestres i, de vegades, cal retrocedir per millorar les fases
inicials abans de continuar.
Per canviar això,
torno a incidir en el següent: els mestres han de ser conscients que és un
procés lineal evolutiu i que requereix molta reflexió pedagògica al darrera,
molta voluntat per voler innovar la didàctica, iniciativa per continuar la
formació en incloure les TIC’s a l’aula i acceptar que per a que tot això
funcioni el docent és el major responsable en la seva actitud i en la seva metodologia,
no és qüestió de tenir recursos digitals només.
La metodologia TPACK, ens aclareix que cal una unió multidisciplinar per a que les TIC’s a l’aula funcioni. El mestre ha de saber coordinar els tres blocs de coneixement següents:
Google Crative Commons |
- Coneixement tecnològic.
- Coneixement pedagògic.
- Coneixement disciplinar.
Tot plegat fa que una classe sigui més atractiva però, també, més significativa pels estudiants. Aquestes pautes ens serveixen per plantejar una classe amb TIC’s que sigui coherent i de qualitat.
Per concloure
aquesta entrada, vull donar un bon exemple de pràctica innovadora de l’ús de
les TIC’s d’un article que Jordi Adell (2003) desenvolupa a la revista electrónica
de Tecnologia Educativa:
La caça del
tresor, la caça del coneixement.
He fet una mica
de recerca a internet i he trobat un blog d’una mestra espanyola que dóna
classes d’espanyol al Regne Unit. A la seva part de recursos inclou aquesta
activitat, L’explica (per a la meva sorpresa, al seu blog enllaça l’article de
Jordi Adell!) i ofereix diferents TreasuresHunting ja planificats. Hi ha diverses temàtiques amb preguntes i enllaços, per
exemple: “Bacterias: esos bichitos malos.”
No hay comentarios:
Publicar un comentario